вторник, 29 януари 2013 г.

Нови „Зелени правила” по проект УСПЕХ във ВУИ





През учебната 2011/2012 г. ВУИ „Ангел Узунов” спечели проект „Училище за Себеутвърждаване и Подготовка към Европейски Хоризонти”, по-популярен с общото име проект УСПЕХ, който е по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”.  Проектът е съфинансиран от Европейския социален фонд. През годината учениците са работили по шест направления:
- Секция „Волейболът обединява и сплотява” – с ръководител Петър Петров;

- Секция „Да успяваме заедно в баскетбола” – с ръководител Кунчо Караджов;

- Секция „ Футболът – здраве и дълголетие” – с ръководител Михаил Попчев;

- Клуб „Скаутска екораница” – с ръководител Китен Кюлюмов;

- Студио „Млад журналист” – с ръководител Свилен Топчиев;

- Ателие „Театрално студио” – с ръководител Атанас Гушевилов.


Проектът е поулярен сред децата и поради спецификата на училището секциите по волейбол, баскетбол и футбол, както и клубът на скаутите, които са свързани със спорт и туризъм, са много обичани от момчетата. Работата на студиото на младите журналисти също доби популярност чрез списването на училищен вестник „Нашият глас”. Артистите от театралното ателие са подготвили и няколко скеча, с които показаха,  че обичат театъра.

Проектът продължава и тази година. На мястото на ателие „Театрално студио”, закрито поради напускане на ръководителя му Атанас Гушевилов е създаден клуб „Зелени алтернативи” с ръководител Галя Димова.

Първата среща на „Зелените алтернативи” беше опознавателна, но и занимателна за момчетата. Г-жа Димова ги помоли да разкажат за името си: какво означава, от къде идва, харесват ли го. Така самите деца разбраха повече за имената си. Някои си спомниха за дядовците, чийто имена продължават, за близките и за дома. Но носталгията свърши бързо, защото последва играта „Хвани балона”. Двама държат балони, а един със завързани очи трябва да спука балон, в който има листче със „Зелено правило”. Идеята на г-жа Димова бе всеки да научи и да изпълни едно „зелено правило”. Друг път момчетата сигурно биха реагирали, ако ги накараш да научат нещо, свързано с опазване на природата. Но като игра всичко изглежда по друг начин, дори да правиш оборка.

„Зелените правила”  се оказаха нещо простичко, но ефективно:

-  „Помогни на електрическата крушка да си почине”;

-  „Дай на хартиите от пода възможност да общуват в кошчето”;

-  „Помогни на прозорецът да се раздвижи”;

-   „Нахрани коша пред училището”.

Цветан „осигури отдих за крушката” като я изгаси за малко, Асен помогна на хартиите, разхвърляни по пода „да общуват”, Ваньо ни осигури свеж въздух като „раздвижи прозореца”, Емил „нахрани коша” пред училището, като на бегом изпразни кошчето от стаята. Всички се убедиха, че изпълнението на правилата отнема само минутка. А резултатът е икономисана електрическа енергия, чиста и приветлива стая, добро здраве, гарантирано с дишането на свеж въздух в проветрената стая.

С усмивка децата от новия клуб „Зелени алтернативи” си обещаха да не забравят новите „правила”. Дори обясниха на другите момчета от училището, че могат да спасят няколко дървета или дори цяла гора, ако не оставят крушката да свети, когато не са в стаята. Обясниха какво е да си „зелена алтернатива” – човек с въображение, за който не е трудно да си представи, че не само хората, но и хартиите си общуват, и прозорецът се движи, и кошчето понякога е гладно.

Румен Пашев – ІХ клас и

Свилен Топчиев