от Свилен Топчиев
В съвременния динамичен свят, когато
информацията е лесно достъпна, задачата на учителите става все по-трудна. Те
трябва да предадат базови знания, да създадат базови умения у учениците. Да
събудят интереса на децата към науката, към природата. Но как да се постигне
всичко това, като мотивацията на учениците за участие в учебния процес
намалява? Традиционните методи за преподаване не са им интересни. Лекционното
говорене и писането по черната дъска е важно за учителя от методическа гледна
точка, за да подреди и предаде знанията, но в този момент концентрацията на
децата е ниска и единственото, което правят е да преписват плановете на
уроците.
Всичко това предполага повишаване квалификацията
на учителите и възпитателите. Още повече, когато децата са загубили навиците си
за учене, както е във Възпитателното училище – интернат в Ракитово. В него
децата пристигат с големи пропуски в знанията, част от тях месеци или години не
са посещавали училище. Как да бъдат заинтересовани тези деца да участват в
работата в часа или при самоподготовката? Нужни са нови методи, включващи
интерактивност и игрови подход.
В този момент на помощ идват
специалистите от Сдружение „Обединени професионалисти за устойчиво развитие” –
Пловдив. Техния проект за педагозите и учениците от ВУИ – Ракитово „За по-добро
бъдеще”, със срок на изпълнение осем месеца, в рамките на програмата за
подкрепа на НПО в България по финансов механизъм на Европейското икономическо
пространство 2009 – 2014 г., чрез Институт Отворено общество – София стартира в
началото на месец ноември 2013 г. Сърцевината на проекта е обучение на
обучители. Психолозите от Сдружението на Обединените професионалисти обучават
група от 10 педагози от ВУИ, които след това провеждат сами обучение на
останалите учители и възпитатели от училището.
На пръв поглед простичка класическа
схема, която обаче е доста трудна за приложение. Трудностите са от най-различно
естество. Първата трудност е свързана с набирането на доброволци измежду
педагозите, които в свободното си време да пожелаят да бъдат обучавани за
дефиниране и преодоляване на проблеми, за овладяване на конфликтни ситуации. Трудности
възникват и от факта, че дейностите по проекта се изпълняват паралелно с учебно
– възпитателния процес. Предизвикателство е и приложението на специфичната за
България „взаимоучителна метода”, толкова важна за времето на Възраждането. И
ако тази възрожденска „метода” се е прилагала от по-големите ученици спрямо
по-малките, то във ВУИ тя се прилага от вече обучените педагози, част от които
след това стават обучители на колегите си. Крайната цел е всички педагози да
бъдат обучени и всеки от тях да прилага наученото по отношение на учениците. В
резултат се постига ресоциализация на децата от ВУИ с девиантно и делинквентно
поведение, които получават умения за преодоляване и осмисляне на бъдещи
конфликтни ситуации.
Разказано по този начин всичко изглежда
суховато, в синхрон с представата на хората за педагозите – строги и скучни. За
да разчупят канона специалистите от Сдружението на Обединените професионалисти
внасят свежа нотка от първия момент. В рамките на проекта учителите от ВУИ са
извозени от Ракитово до Пловдив с комфортен автобус. Настанени са в кокетния
хотел „Его”. Последователно им се представят членовете от Управителния съвет на
Сдружението на Обединените професионалисти: Красимира, Емилия, Камен,
психоложката Николета. „Професионалистите” установяват емоционална връзка с
учителите от ВУИ в хода на сесиите, в кафе – паузите, по време на съвместните
разходки. Менюто за обедите и вечерите, съставено от Николета, може да задоволи
и най-изискания вкус. Стъпка по стъпка групата педагози от ВУИ се превръща в
отбор, готов да приеме бъдещи предизвикателства. Хората от този отбор шеговито
казват, че са се превърнали по време на обучението в „егоисти”, т. е. хора,
постигнали стандарта на специалистите от Сдружението Обединени професионалисти,
наложен в хотел „Его”. Този стандарт включва възпитание чрез емоционално
съпреживяване, доверяване, изпипване на всеки детайл. Осъзнаване, че малките
неща носят голямата радост и промяна.